tisdag 20 december 2011

Rutiner

Försöker skapa lite sovrutiner här hemma. För Jeppe alltså. =) Förut har han sovit lite närsomhelst å varsomhelst på kvällarna för att sedan nattas ordentligt när jag har lagt mig. Nu började vi igår att lägga honom i spjälsänegn vid 9 när han var trött å mätt i pyjamas. Å gossen somnade helt själv! Samma sak provade jag idag å han somnade då me. Bökade runt lite men vart aldrig ledsen eller nått. Får se när han vaknar inatt. Han vaknade halv 2 på natten för att äta sen somnade han igen. Helt ok enligt mig!
Imorrn ska vi fara till Askersund för först babymassage å sedan 3 mån vaccin. Jag är nervös för sprutorna. Inte för min del men jag vill inte att lillemannen ska få ont ju. =( Emil har tagit pappaledigt så han ska me oxå.
Jag gissar på att Jeppe nu väger 6,6 kg å är 63 lång. Får se imorrn...

Idag var jag inne på Marieberg en snabbis. Skulle köpa en jaktstol till Emil men de fanns ingen så han fick en parfym. Skit god! Sen var jag tvungen att hitta på nått mer till alla barnen. Å sen syster Sandra. Har försökt köpa Jägarna 2 till mamma å Tobbe men den är slut överallt! =/ Tror jag plockar ihop lite godbitar till dom istället.

Jag har gått å förälskat mig i min mobil. Laddade hem 2 appar till den kl 6 imorse...haha De var till kameran så man kan ändra bilder. jag använde dom till bilderna i förra inläggen. Jag kan numera sitta hur länge som helst å pilla. Tur man har Jeppe att ta hand om annars hade jag aldrig lagt ner mobilen....
Har önskat mig ett skal till den i julklapp så vi får se om jag får nått! =)
Jag som aldrig varit särskillt teknisk har nu fått några nya skills! Sa till Emil att om han skaffar en blogg (dör av skratt när jag tänker på de) så kunde han anställa mig...


En av de första dagarna hemma med Jesper.

1 kommentar:

  1. Vad skönt att han kan somna själv i sin säng. Hoppas det håller i sig!

    Sv: Jo vi har rätt så stadiga rutiner här hemma nu. Julian sover 2 gånger på dagen, ca 1½-2h på förmiddagen/över lunch, och sen kör han en timme mellan 15-16. Tupplurarna är alltid superenkla *pepparpeppar* att få honom att somna på, han är alltid så nöjd och trött då. Med kvällen kan det vara lite svårare för honom att somna då han vanligtvis hinner bli övertrött efter en hel dag med lek och bus. Men kl 18 börjar vi förbereda för kvällen med bad/dusch, pyjamas och gröt. Vid 19-19.30 är det läggning. Då går vi in och lägger honom i sovrummet som är helt nersläckt förutom en lite myslampa, så får han eventuellt en flaska välling i sängen beroende på hur mycket gröt han fick i sig tidigare. Och då somnar han nästan alltid utan problem efter ca 10 minuter. Då sitter alltid jag eller Emil vid honom och antingen klappar eller pratar tyst så han ska veta att man är där.

    Vi har jobbat på hans rutiner sen han var 3-4 månader men det tog sin lilla tid och i början var det ju inga direkta rutiner alls. Han ville länge somna ute i vardagsrummet hos oss, och då fick han det. Det var nog när han var runt 6 månader som han började kunna somna och sova själv inne på sovrummet. Nu gör han det varje kväll. Så himla skönt. Ett tips jag kan ge (om jag får) är att inte bråka för mycket med Jesper med rutinerna om han stretar emot. Visst är det viktigt med rutiner men inte på gott och ont. Gråter han och liksom helt uppenbart inte vill somna i sin spjälsäng, så låt han få som han vill. Det är i alla fall min "mammafilosofi"- låt bebisen styra! Uppfostra kan man göra senare, just nu är det mamma och närhet och trygghet som bebisen vill ha och behöver mest!

    Det enda vi inte fått in ordentliga rutiner på här hemma är maten. Jag tycker inte jag kan pussla ihop det på bästa sätt med frukost lunch och middag med mellanmål emellan med allt annat vi ska göra på dagen. Det är så svårt att tajma bra med hans tupplurer och promenader och sånt. Men vi filar på matningstiden hela tiden så snart får vi nog till det också!

    KRAM på er!!

    SvaraRadera