måndag 2 januari 2012

Jägarinnan

Tänkte ta och berätta lite om när och varför jag började jaga. Jag har väl Emil att tacka för att jag verkligen tog jägarexamen fastän jag var sugen innan oxå. Vi har jakt på min sida av familjen då min farfar och farbror har jagat hela mitt liv. Därav lite intresse.
Sen träffade jag ju Emil som har jakt som sitt största intresse, och då föll det sig ganska naturligt att jag skulle börja jag med. Så 08 pluggade jag järnet och övningssköt många skott och jag klarade mig på första försöken!
Det året sköt jag mitt första vilt, en grävling. Det var mkt skakigt vill jag lova! haha
Sen när bockjakten kom lyckades jag fälla min första bock. En fin 6-taggare. Lyckan var gjord och jag var biten. Någon älg vart det aldrig denna säsong fast det var nära många ggr, det var strul med ammunition och snö i pipan och massa annat...
-09 lyckades jag fälla en bock, denna var riktigt ful trofé men jag kommer ihåg den med glädje ändå för denna spanade jag länge på och när jag väl sköt den ramlade den ner i ett dike som jag fick konka upp den ur.
Förra året -10, var det bästa året för mig. Det vart aldrig nån bock då de var helt bortblåsta från markerna. Men när älgjakten kom  vart det spännande. Andra morgonen jag var ute stod de ett helt gäng hjortar på hygget framför mig, jag smög så tyst jag kunde upp i tornet. De jag helt missat då var att de stod ko med kalv precis intill tornet men dom märkte mig aldrig. Vi fick typiskt nog inte skjuta enkel kalv så älgarna fick vara. Jag siktade in mig på en fin dovhjort istället, väntade å väntade på att de skulle komma närmare men dom var störda av älgarna. till slut kom en tillräckligt nära och skottet gick. Han tog inte ett steg till. Perfekt skott!

På helgen efter var de dags för älgjakt igen. Denna gång lyckades jag få en älgtjur på kornet men han stod mellan mig och en väg så jag kunde inte skjuta. Den försvann iväg och jag suckade. Helt plötsligt vände han tillbaka och kom på ca 10 m bredvid mig. Då small de och jag hade skjutit min första älg!!!!!

Nu i höstas blev det inte mkt jakt av naturliga orsaker som en liten Jesper. Han var beräknad till den 11 okt , en dag efter älgjaktspremiär. Haha ganska passande för vår familj, nej! (Han kom ju lite tidigare som tur var)
Jag har fått vara ute några ggr och har ju faktist fått se lite vilt ivarjefall. Det kommer en ny säsong i höst!

Tycker alla som har lite intresse ska ta jägarexamen, inte bara för att jaga, utan för att de är kul att lära sig om djuren och att de är jätte kul att övningskjuta. Sen om man vill jaga eller inte är upp till var och en.
För mig har jakt alltid varit naturligt och jag äter hellre vilt än nått annat kött för de djuren har haft ett bra mkt bättre liv!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar