söndag 29 januari 2012

Jesper i rosa?

Jag är så fruktansvärt trött på allt tjat om att allt ska vara så könsneutralt nuförtiden. Killar ska helst ha rosa och tjejer ska leka med bilar. Då är det jämnstält. Helst ska man inte se nån skillnad på pojkar och flickor till utseendet alls.

Jag vill inte att Jeppe ska ha rosa kläder och leka med dockor. För han är en kille. Jag tänker heller inte ge honom möjligheten att välja en prinsessklänning till dagis. Och jag tänker inte köpa dockor till honom för att se om han hellre leker med dom. Varför? För att han är en pojke.
Är han nånstans (dagis,kompis)  och börjar leka med dockor t.ex så kommer han självklart få göra de men jag kommer inte köpa hem några till han.
Samma sak om jag får en tjej nån dag. Jag kommer  köpa tjejkläder till henne. Förmodligen i rosa/rött/lila. För det är "tjejfärger".
Kalla mig vad ni vill men det är så jag tycker.
Självklart tycker jag att pojkar/flickor , kvinnor/ män är lika mkt värda och det ska vara samma förutsättningar i livet för båda könen.
De ska kunna ha likadana jobb med lika mkt betalt o.s.v
Men det betyder inte att killar behöver se ut som tjejer och tvärtom.

Enda gången jag har använt ordet "hen" är till bebis i magen . Det var för att vi inte visste vad det var i magen.
Jag tycker detta ord måste vara jätteförvirrande för ett litet barn. (tänker på nya barnboken)
Jag tror faktist att en 5 åring skiter fullständigt om de är en pojke eller flicka som boken handlar om för det är väl berättelsen dom vill åt?

Det här är mina tankar kring den här hysterin som råder.
Alla tycker olika och så kommer det alltid vara.
Men nej, jag kommer inte använda ordet "hen" .
För det finns ingen hen. Det finns en han eller en hon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar